Blog

Yiyeceklerdeki Farklı Yağ Tipleri

Birkaç farklı yağ çeşidi vardır. Bunlar büyük olasılıkla sizin de duymuş olabileceğiniz bitkisel yağ, hayvansal yağ, doymuş yağ ve kolesteroldür.

Yiyeceklerdeki Farklı Yağ Tipleri.

Tüm bu farklı isimler kafa karıştırıcı olabilir, o yüzden bunların ne anlama geldiğini, hangi yiyeceklerin içerdiğini ve sağlığınıza yapabileceklerini öğrenmek yararlı olacaktır.

Yediğimiz yiyeceklerdeki yağın çoğu üç ana çeşidin bir karışımıdır: doymuş, çoklu doymamış ve tekli doymamış.

Yine duymuş olabileceğiniz başka birkaç yağ çeşidi daha vardır ki bunlar omega-3, omega-6, trans yağlar ve kolesteroldür.

Doymuş yağlar kan kolesterolünü yükselten ve kalp hastalıkları riskini arttıran yağ çeşididir. Çoğunlukla yağlı etler gibi hayvansal gıdalarda ve süt, peynir ve tereyağı gibi süt ürünlerinde bulunur. Hindistan cevizi ve hurma yağı gibi bazı bitkisel gıdalarda da bulunur. Doymuş yağlar genelde ticari olarak üretilen yiyeceklerde kullanılır.

Çoklu doymamış yağ kolesterolü düşürmeye ve kalp hastalıkları riskini azaltmaya yardımcı olur. Genelde ayçiçeği, soya yağları ve sert kabuklu yemişler gibi bitkisel yiyeceklerde bulunur. Yine somon, tonbalığı ve sardalye gibi yağlı balıklarda da bulunur.

Omega-3 ve omega-6 yağları çoklu doymamış yağ çeşididir. Omega-3 yağı genelde balıklarda, omega-6 ise genelde bitkisel yağlarda bulunur.

Tekli doymamış yağlar da kolesterolü düşürmeye ve kalp hastalıkları riskini azaltmaya yardımcı olur. Yağsız etlerde, kanola ve zeytin yağı gibi yağlarda ve avokado ve sert kabuklu kuruyemişler gibi diğer bitkilerde bulunur.

Trans yağlar kalp hastalıkları riskini en az doymuş yağlar kadar arttırır. Trans yağlar süt ürünlerinde, ette ve bazı işlenmiş bitkisel yağlarda küçük miktarlarda doğal olarak oluşur. Ana trans yağ kaynakları fırınlanmış ürünler(turtalar, hamur işleri, kekler, bisküviler, çörekler) gibi hidrojenlenmiş bitkisel yağlar kullanılarak üretilmiş yiyecekler, ticari olarak bol yağda kızartılmış yiyecekler ve margarinlerdir.

Kolesterol tüm hayvanların önemli bir parçası olan yağlı bir maddedir. Yemesek bile vücudumuz kolesterolü doğal olarak üretir. Kolesterol kanda çok fazla olduğunda sorun teşkil eder. Steroller ve stanoller meyvelerde, sebzelerde, kabuklu yemişlerde ve tüm tahıllarda bulunan kolesterolün bitkisel bir formudur. Yenildiğinde, vücudumuzun kolesterolü absorbe etmesine engel olur. Gıda üretimindeki son gelişmeler sayesinde margarinler gibi gıdalara yüksek oranlarda eklenmeye başlanmışlardır, ama çoğu bitkisel gıdada küçük miktarlarda bulunurlar.

Hijyenik ve Kaliteli Yemek İçin Bizimle İletişime Geçebilirsiniz.